Sosyal Bilgiler Eğitimi ABD
Genel Tanıtım
Ana bilim dalının kuruluş amacı, ilköğretim okullarının ikinci kademesine (5,6,7 ve 8. sınıf) sosyal bilgiler öğretmeni yetiştirmektir. SBÖABD lisans programı; alan bilgisi, genel kültür ve pedagojik formasyona ilişkin derslerden oluşmaktadır. Eğitim ve öğretim 4 yıl süreli olup dersler teorik ve uygulamalı olarak yapılmaktadır. Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Programından mezun olanlar, bu kademedeki sosyal bilgiler derslerinden başka, sosyal bilgiler öğretiminin kapsamına giren Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi ile Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük gibi dersleri de vermektedir. İlköğretim okullarının ikinci aşamasında sosyal bilgiler (Tarih, Coğrafya, Vatandaşlık Bilgileri) derslerini okutacak öğretmenleri yetiştirmek amacıyla eğitim veren bölümdür.
Ufkumuz
Sosyal Bilgiler eğitimi ve öğretimi amacıyla gerekli alt yapıyı sağlamak, alanla ilgili tüm yenilikleri yakından izlemek, yurt içi ve yurt dışı yayınları takip etmek, teknolojiden yararlanmak; sosyal bilgiler çatısı altındaki disiplinler hakkında araştırmalar yapmak, bu disiplinlerin kazanımlarını sosyal bilgiler dersi içerisinde nasıl daha etkili verilebileceğini araştırmak, Sosyal bilgiler öğretimiyle ilgili yöntem ve teknikleri çok iyi bilen, sorgulayıcı, araştırmacı ve iletişim yeteneği güçlü ve bu yeteneklerini yetiştireceği öğrencilere de aktarabilecek sorumlu öğretmen adayları yetiştirmek. Türk Milli Eğitiminin genel amaçları ve Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı sosyal bilgiler öğretmeni ve hak ve sorumluluklarını bilen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı yetiştirmek.
Ülkümüz
Sosyal Bilgiler eğitimi ve öğretimi ile ilgili nitelikli, bir eğitim vererek ülkenin ihtiyacına yönelik olarak bilimsel düşünen, yeniliklere açık, Atatürkçü düşünce sitemine sahip, çağdaş bilgi teknolojilerini kullanabilen sosyal bilgiler öğretmenleri ve akademisyenler yetiştirmek. Sosyal bilgiler eğitimi ve öğretimi ile ilgili dünyadaki gelişmeleri takip ederek, yeni yöntem ve tekniklerini ülkemize kazandırmak. Sosyal bilgiler eğitimi, vatandaşlık eğitimi, insan hakları gibi projelerde yer almak. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının mesleki gelişimlerine katkıda bulunabilecek yurt içi ve dışındaki kuruluş ve kurumlarla işbirliği ve iletişim içinde olmak.
Çalışma Alanları
Bu bölümden mezun olan öğrenciler, devlet veya özel sektöre ait ilköğretim okullarının ikinci kademesinde, dershane ve etüt merkezleri gibi eğitim kurumlarında sosyal bilgiler öğretmeni olarak görev yapabilmektedir. Bunun yanı sıra kendi alanlarında veya yan alanlarda lisansüstü çalışmalar yapıp üniversitelerde akademik kadrolarda görev alabilirler. Ayrıca söz konusu sosyal bilgiler derslerinden başka, sosyal bilgiler öğretiminin kapsamına giren vatandaşlık ve demokrasi eğitimi ile Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük gibi dersleri de verebilmektedir.
Mesleğin Gerektirdiği Özellikler
Sosyal bilgiler öğretmeni olmak isteyenlerin;
- Üst düzeyde genel yeteneğe sahip,
- Sözel yeteneği gelişmiş,
- Okumaktan ve araştırma yapmaktan hoşlanan,
- Hayal gücü zengin, yaratıcı ve genel kültürü olan,
- Güçlü bir hafızaya sahip, sosyal konulara meraklı,
- Düşüncelerini başkalarına açık bir biçimde aktarabilen,
- İyi bir öğrenme ortamı sağlayabilen, dikkatli, işine özen gösteren,
- Mesleğinin sorunları ile ilgilenen ve çözüm yolları bulmaya çalışan,
- İnsanlarla iyi iletişim kurabilen; sevecen, hoşgörülü, sabırlı,
- Öğrencilerin duygu ve düşüncelerini anlayabilen,
- Kendini geliştirmeye istekli, coşkulu, yaratıcı kimseler olmaları gerekir.
Meslekte İlerleme
Çalıştıkları okullarda veya Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde idari kademelere yükselebilirler.
4 yıllık lisans eğitiminden sonra alanlarında yüksek lisans ve doktora eğitimi alarak kariyerlerini yükseltebilirler, öğretim üyesi olabilirler. MEB tarafından yapılan müfettişlik sınavında başarılı olurlarsa müfettiş olabilirler.